De 5 belangrijkste stress plekken in je lichaam en wat ze je vertellen

5 oktober 2020

Stress kan zich op vele plaatsen in je lichaam vast zetten. Bij ieder mens kan de spanning zich ergens anders in het lichaam vastzetten. Toch zijn er een aantal plekken die beduidend vaker voorkomen waar zich in je lichaam spanning vast zet. Dit zijn plekken in je lichaam waar de klachten zich herhaaldelijk voor doen, vooral in tijden van stress. Of plekken waar je al geruime tijd last hebt van spanningen en de klachten aan blijven houden.

Chronische stress

Stress die je een langere periode ervaart in je leven, wordt chronische stress genoemd. Vaak ervaar je spanning bij issues of situaties in je leven, die al een tijdje aanhouden. Denk bijvoorbeeld aan langdurige werkeloosheid, ruzie binnen je familie, financiële problemen, een relatie die niet lekker loopt. Hierdoor blijf je steeds opnieuw stress ervaren, omdat je continue met dit issue of deze situatie wordt geconfronteerd. Je blijft daardoor op “aan” staan en bent langere tijd alert en gespannen. Dit kan uiteindelijk tot een burn-out leiden.

Hoofdpijn

Vaak liggen piekerende gedachten aan de grondslag van stress. Het kan zijn dat je teveel hooi op je vork neemt, wat je stress bezorgt. Je bent op een probleem gestuit waar je niet direct een oplossing of uitkomst voor weet. Dit zijn vaak de issues of situaties, zoals eerder genoemd en die langere tijd aanhouden. Als je nadenkt, zoek je naar oplossingen. Helaas vind je niet direct een oplossing en blijf je erover piekeren. Bij piekeren blijf je steeds in de zelfde gedachtegang zitten, wat je hersenen enorm uitput. Dit kan leiden tot hoofdpijn. Door te piekeren heb je moeite om mentaal tot rust te komen. Je energieniveau daalt en raakt vermoeid.

Wenkbrauwen en kaken

Je lichaam reageert heel snel op negatieve emoties. Spieren in je lichaam en vooral de spieren in je gezicht rondom je ogen en je mond reageren bijna direct door zich aan te spannen. Als deze emoties niet worden gevoeld en geuit, zal de emotie als spanning zich vast zetten in het lichaam, bijvoorbeeld rondom de kaken. Spanning rondom de wenkbrauwen kan een teken zijn van depressieve gevoelens en zorgen maken.

Nek- en schouderklachten

Nek en schouderklachten worden vaak toegekend aan je werk. Je werkplek, je werkhouding en fysieke belasting van je nek en schouders, kunnen leiden tot spanning en stress in dit gebied. Je nek- en schouderklachten verlichten door meer te bewegen, vaker een rustpauze in te lasten, je bureauplek beter af te stemmen etc helpt je klachten verminderen. Echter vaak helpt dit slechts tijdelijk. Op de lange termijn is het noodzakelijk om de oorzaak van je klachten aan te pakken. Je klachten onder de loep te nemen en naar eerlijk jezelf durven kijken. Wat maakt dat je stress ervaart op je werk? Hoe zit het met de werkdruk, met de verdeling van taken en verantwoordelijkheden, met je werk- en privébalans? Namelijk de mentale belasting zorgt eveneens voor spanning en stress.

Remove stress from the body

and the body regenerates itself.

You can heal yourself.”

Lage rugklachten

Mentale belasting is ook een van de mogelijke oorzaken van onderrugklachten. Door gevoelens van onzekerheid, angsten, ed. treedt er spanning en stress. Denk hierbij vooral aan angsten en negatieve gevoelens met betrekking tot de eigen gezondheid, de financiële zekerheid, behoud van baan, verhuizing, relatie etc. Verkrampingen en stress ontstaan bij deze vormen van mentale belasting vaak in het lage ruggebied.

Maag en darmen

Als je in een stressvolle situatie terecht komt, maakt je lijf zich gereed voor actie. Je spieren spannen zich aan en verkrampen en je spijsvertering komt op een laag pitje te staan. Het lichaam is tijdens een stress moment aan het overleven en de cortisol die op dat moment geproduceerd wordt heeft onmiddellijk invloed op je maag en darmen. Daarnaast veroorzaakt mentale belasting in de vorm van onzekerheid, gebrek aan eigenwaarde, faalangst, paniek, werkdruk etc stress in dit lichaamsgebied.

Luister naar je lichaam.

Neem je klachten vooral serieus en leer te luisteren naar je lichaam. Zeker als je klachten langere tijd aanhouden of regelmatig terugkeren. Je lichaam geeft een signaal af waar je naar mag luisteren. Een massage behandeling kan bijdragen aan fysieke en mentale ontspanning. Een energetische behandeling kan voor diepe innerlijke rust zorgen en ontspanning, waarbij verkrampingen en vastzittende stress wordt losgelaten. De energiestroom wordt op gang gebracht. Blijf echter niet rondlopen, neem je verantwoordelijkheid voor je gezondheid, zorg goed voor jezelf en maak een afspraak.

Open chat
WhatsApp gesprek starten?