Hooggevoelig en meer energie: 7 tips

15 september 2021

Wil jij als hooggevoelige meer energie?

Als je meer dan gemiddeld gevoelig bent, noemen we dat hoogsensitief of hooggevoelig. Je zenuwstelsel is fijngevoeliger voor interne en externe prikkels. Dat maak dat meer en subtieler details waarneemt dan anderen. Je verwerkt al deze signalen en indrukken diepgaand en intensief. Dat kost je als hoogsensitief persoon meer energie, waardoor je je sneller moe voelt of vaak een lager energieniveau hebt.

Om te herstellen van een gebrek aan energie en vermoeidheid, geef ik je de volgende tips.

  1. Activiteiten dagboek bijhouden
    Houd eens een paar dagen bij wat je zoal doet op een dag. Wat probeer je allemaal in een dag te proppen? En is dat haalbaar? Met andere woorden is het realistisch om bij alles wat je doet ’s avonds nog veel energie te hebben. Kun je activiteiten of taken aan anderen over laten of schrappen omdat ze niet noodzakelijk zijn. Maak eens voor jezelf de balans op.
  2. Energiegevers of vreters
    Onderzoek eens voor jezelf waar je energie van krijgt en wat jou veel energie kost. Dit kan op verschillende momenten anders zijn. Daarnaast liggen energiegevers en vreters vaak dicht bij elkaar. Zo kan je werk je energie geven, maar in situaties van tijdsdruk of weinig autonomie, je veel energie kosten. Van sommige mensen krijg je meer energie en andere mensen zuigen je leeg. Let eens op je omgang met andere mensen en bij wie jij na contact je leeg en moe voelt. Beperk het contact met deze mensen of leer hier beter mee om te gaan.
  3. Beperk drukke sociale situaties
    Op drukke plekken als winkelcentra, supermarkt, feestjes, komen er veel prikkels en indrukken bij je binnen.Overprikkeling ligt op de loer. Om die prikkels in je hoofd te verwerken kost je veel energie. Meer dan een niet-hoogsensitieve persoon. Logisch dus dat jij eerder moe bent van een dagje shoppen of al eerder naar huis wil als je nog maar kort op een feestje bent.
  4. Rustmomenten inplannen
    Plan gedurende de dag de nodige rustmomenten in. Even met een kop koffie op de bank of zomaar een moment mijmeren achter je computer. Kies ook bewust voor rustmoment tussen activiteiten door in plaats van de hele dag te hollen. Ga niet direct na een drukke werkdag je boodschappen doen, maar neem een moment om af te schakelen van de ene activiteit en even rust te nemen en je op te laden voor de volgende activiteit.
  5. Creëer oplaadplekken voor meer energie
    De rustmoment die je bewust kunt gaan inbouwen zijn bedoeld om je weer op te laden. Kies daarvoor plekken uit waar jij je veilig en prettig voelt en helemaal tot rust kunt komen. Als je niet zo’n plek hebt, maak er eentje in je huis. Wellicht kun je een hoekje van een kamer speciaal voor jou inrichten. Als jij op deze plek bent, weten andere gezinsleden dat je een moment voor jezelf wil en dat ze jouw dit herstel- en oplaad moment met rust moeten laten. Ook een elektrische auto of telefoon heeft met regelmaat een moment nodig.
  6. Lichaamsbewustzijn vergroten
    Leer weer om in contact te komen met je lichaam. Zo voel je eerder aan wat je lichaam nodig heeft en kun je daar op inspelen. Vraag regelmatig aan jezelf hoe je je voelt? Ben je energiek of juist moe. En bepaal dan of je iets wel of niet gaat doen. Yoga, meditatie, wandelen of een andere lichte vorm van sport dragen er toe bij dat je je bewuster van je lichaam wordt. Massage behandelingen zijn ook aan te raden om uit je hoofd en in je lijf te geraken.
  7. Erken je hooggevoeligheid
    Jij bent anders dan niet hooggevoelige mensen, waardoor je je anders gedraagt. Dit gedrag komt doordat jij andere behoeftes hebt. Accepteer dat je anders bent en geef je hooggevoeligheid een plek in je leven. Dat kan in het begin lastig zijn, maar is wel noodzakelijk. Leer jezelf beter kennen en ontdek je eigen gebruiksaanwijzing. Een hsp coach kan je begeleiden om weer met meer energie en plezier in het leven te staan.

Energiek en zelfbewust

Je kunt zelf met deze tips al een begin maken op weg naar meer energie en aandacht voor jezelf. Wellicht kom je er zelf toch niet helemaal uit om weer in balans te komen. Ik help je graag verder op weg om te leren gaan met je hoogsensitiviteit. Zo bied ik een kort hsp coach traject aan, waar je je bewust wordt van je eigen hooggevoeligheid en wat dat voor jou betekent. In het hsp & life traject is er meer diepgang. Je leert contact te maken met je gevoel en wie jij in essentie bent. Je neemt zelf weer de regie over je leven in handen.

Maak vrijblijvend een afspraak voor een gratis kennismakingsgesprek.

06 41 73 75 00
info@sylviacoach.nl
www.sylviacoach.nl

Wellicht vind je dit ook interessant om te lezen:

Hoogsensitief en moeite met grenzen aangeven

Hoe kom ik in contact met mijn gevoel: 3 oefeningen

Open chat
WhatsApp gesprek starten?