HSP Coaching

Hoe ga je om met jouw hooggevoeligheid? Zet hsp in als je kracht en haal meer uit jezelf?

Wat is hoogsensitiviteit?

De term HSP is bedacht door Elaine N. Aron. Zij heeft onderzoek verricht naar hooggevoeligheid en uit haar onderzoek is gebleken dat bij 15% tot 20% van de bevolking, zowel bij mannen als bij vrouwen, de karaktereigenschap hooggevoeligheid voorkomt. Kenmerkend voor mensen die hooggevoelig zijn is dat zij een veel gevoeliger zenuwstelsel hebben, waardoor de verwerking van zintuiglijke indrukken veel complexer verloopt. Kortweg gezegd is een HSP-er veel gevoeliger voor prikkels en heeft meer moeite met het verwerken ervan.

Vervolgens deed ik de zelftest, die Elaine N. Aron heeft ontwikkeld. Uit de score van de test bleek dat ik naar alle waarschijnlijkheid hoog sensitief was. Ik schafte me het boek van haar aan en ook enkele andere boeken over dit onderwerp. Al lezende herkende ik veel van mezelf en begreep ik steeds meer waarom ik me soms anders voelde dan anderen. Er vielen puzzelstukjes op hun plaats. Terwijl ik de boeken las, dacht ik vaak “Dit gaat echt over mij” en “Oh, zit dat zo bij mij”. Het boek was een ware eyeopener.

Waarom had ik dat niet eerder geweten?

7 tips om beter met HSP om te gaan

1. Wees bewust van de prikkels waar jij last van hebt.

Als jij weet welke prikkel voor jou een trigger vormt, kun je jezelf ertegen gaan beschermen of er beter mee leren omgaan. De een heeft last van geluid en de ander juist van veel drukte of grote groepen mensen. Het is goed om je eigen lichaam te leren kennen. Je lichaam geeft signalen af als het je te veel wordt omdat je lichaam sterk verbonden is met je denken.

Als je goed naar je lichaam luistert zal je gaan opmerken welke prikkels en signalen je belasten. Door te achterhalen welke situaties en personen je energie kosten kun je deze situaties of personen wellicht in de toekomst vermijden of er anders mee leren gaan.

2. Neem tijd voor jezelf

Juist door de overprikkeling die frequent plaats vindt, is het nodig om ook regelmatig hersteltijd voor jezelf in te plannen. Je kunt je beter niet te vaak of langdurig blootstellen aan indrukken en prikkels die voor jou belastend zijn. Mensen met HSP hebben regelmatig behoefte aan rust, willen graag af en toe alleen zijn en de mogelijkheid hebben om zich terug te trekken.

Enerzijds is deze tijd die ze alleen doorbrengen, nodig om de prikkels te verwerken en anderzijds om te herstellen en de zintuigen weer in de rusttoestand te krijgen. Veel afspraken kort na elkaar, plekken waar veel mensen bij elkaar komen, mensen die je leegzuigen ed. kun je soms beter vermijden of je vooraf hier energetisch tegen beschermen. Plan dus tijd voor jezelf en trek de stekker er letterlijk even uit. Ga een rondje hardlopen, schilderen of neem een bad.

3. Creëer een eigen plek.

Om te herstellen hebben hooggevoelige personen een eigen plek nodig. Een plek waar ze even niet in verbinding staan met andere mensen en niet worden beïnvloed door allerlei prikkels uit de omgeving. Een ruimte waar je je kunt terugtrekken en je eigen ding kunt doen.

Een eigen (hobby)kamer is natuurlijk ideaal, maar praktische niet altijd haalbaar. Maar misschien is een eigen (werk)hoek mogelijk of een eigen plek met jouw spullen waar je kunt chillen en waarmee je aangeeft dat je een tijdje niet gestoord wilt worden.

4. Begeef je in de natuur

Als hoogsensitieve persoon ben je gevoelig voor allerlei soorten energie. Zo hebben veel hoogsensitieve personen last van elektromagnetische straling en van de (negatieve) energie van andere mensen. Maar ook de energie van bijvoorbeeld gebouwen en steden kan van invloed zijn. De natuur is bij uitstek de plek, waar je je energie weer in balans kunt brengen.

De een zal liever de bossen in trekken en de ander gaat naar zee om langs het strand uit te waaien. Ga regelmatig de natuur in en gun jezelf de energie van de natuur die jou weer in balans brengt.

5. Doe een ochtend / avond ritueel

Een goede start van de dag, maakt je dag. Veel hooggevoelige mensen kunnen bij het opstaan al moe zijn, omdat hun zenuwstelsel de hele nacht actief is. Dit komt omdat het onderbewuste ’s nachts ook werkt en eigenlijk nooit slaapt. Daarom is het van belang dat je de dag positief start. Neem wat extra tijd om rustig op gang te komen, zet een intentie voor de dag, doe een energetische oefening of een meditatie.

Hetzelfde geldt voor het afsluiten van de dag. Heb je nog laat in de avond gewerkt, een spannende film gekeken of een drukke avond met vrienden gehad, ga dan niet gelijk naar bed. Een douche kan helpen om de energie die je uit je omgeving hebt opgenomen, van je af te spoelen. Neem de tijd om af te schakelen en tot rust te komen.

6. Mediteer

In het algemeen hebben hooggevoelige mensen meer affiniteit met spiritualiteit en staan ze meer in verbinding met hun ziel. Meditatie is een zeer geschikte manier om je beter af te stemmen op je ziel en naar binnen te keren. Het is een manier om je ware zelf te leren kennen en te ontdekken wie jij diep van binnen bent en wat jij wilt in je leven. Het geeft niet alleen richting aan je levenspad, maar brengt ook rust en balans.

Er wordt vaak gedacht dat je mediteren alleen zittend kun doen, maar er zijn tal van vormen en manieren om te mediteren. Enkele voorbeelden zijn: mindfulness, mantra zingen en tekenen, stilte wandeling, rituelen, ademhalingsoefeningen etc.

7. Ontspanning

Tijdens een sessie wordt eerste gezorgd voor een veilige en vertrouwde omgeving. Vervolgens is er tijd om te aarden en tot rust te komen alvorens de eigenlijke behandeling begint. Ik stem mij op af jouw energie. De cliënt wordt op een zachte manier aangeraakt waardoor deze verder kan ontspannen en dieper kan wegzakken. Bij deze manier van masseren of behandelen wordt het zenuwstelsel gekalmeerd en kan de cliënt helemaal in het hier en nu komen.

Ook de dagen na de massage of behandeling ervaar je meer rust en ontspanning. Is er meer balans op fysiek en mentaal niveau, voel je weer verbinding tussen je hoofd en je lichaam en ben je minder snel geprikkeld en gestresst.

“Some say I'm too sensitive, the truth is that I feel too much. Every word, every action and every emotion goes straight to my heart.”

Ben je benieuwd of jij ook hoogsensitief bent?

Wil jij ook weten of je wellicht hoogsensitief bent? Doe dan ook de test van Elaine N. Aron. Beantwoord de vragen.
Denk er niet te lang over na, maar ga uit van wat je gevoel je ingeeft. Als de stelling enigszins voor jou opgaat, kies je voor “Ja”. Als de stelling niet speciaal of helemaal niet voor jou geldt kies je voor “Nee”.
Tel alle aangevinkte hokjes bij elkaar op en schrijf het aantal op een blaadje.

Na het invullen van de test, tel je stellingen op die je met “Ja” hebt beantwoord. Hieronder lees je wat jouw score betekent.

0 – 7 Ja
Je bent waarschijnlijk geen hooggevoelige persoon (Hsp-er). Maar als je slechts 2 maal met “Ja” hebt geantwoord omdat deze stelling voor jou uitzonderlijk waar zijn, zou je jezelf alsnog hoogsensitief kunnen noemen.

8 – 13 Ja
Er zijn verschillende gradaties in gevoeligheid. Je bent waarschijnlijk wel gevoelig, maar niet hooggevoelig.

14 – 23 Ja
Als je 14 of meer vragen met “Ja” hebt beantwoord, ben je waarschijnlijk hoogsensitief.

Open chat
WhatsApp gesprek starten?