Ik voel me anders als hsp-er

5 mei 2022

Een gevoel van ‘anders zijn’

Ik voel me anders als hsp-er. Ik hoor het regelmatig in mijn praktijk. Hoogsensitieve personen hebben het gevoel anders te zijn. Je staat anders in het leven of je voelt je door anderen niet begrepen in je werk. Een gevoel van ‘anders zijn’, kan ontstaan doordat jij afwijkt van de groep. Het is niet alleen het gevoel. Als hsp ben je daadwerkelijk anders. Je kijkt en denkt anders. Zo neem je meer en kleinere details waar en verwerk je binnenkomende informatie op een diepgaande manier. Je hebt een fijngevoeliger zenuwstel, waardoor je je anders voelt vergeleken met niet-hoogsensitieve mensen.

Bij de groep willen horen

Dit ‘anders zijn’ heb je in je jeugd al opgemerkt. Misschien zag, hoorde, voelde of wist je meer dan de mensen in je omgeving. Omdat het bij andere mensen niet opviel, werd het al snel afgedaan met: ‘je ziet problemen die er niet zijn’ of ‘doe niet zo raar’ of ‘stel je niet aan’.  Je waarneming wordt ontkracht. Als dit regelmatig gebeurt word je onzeker over je eigen waarneming. Een van je kwaliteiten wordt niet bevestigd. Het gevolg is dat je je gaat aanpassen aan de gangbare norm van je omgeving. Je doet er alles aan om bij de groep te horen. Je eigen waarheid en kracht komen daardoor op de achtergrond.

20% is hoogsensitief

Het gevoel van ‘anders zijn’ is niet vreemd, als je weet dat 20% van alle mensen hoogsensitief. De rest van de bevolking is niet hoogsensitief. Vanuit het perspectief van een hsp-er is het merendeel anders. In de dierenwereld is een vergelijkbare verhouding aangetroffen. De meerderheid van de dieren is niet sensitief. Ze zijn minder gevoelig voor de omgeving en gaan gemakkelijk nieuwe situaties verkennen. Ze vinden meer voedsel, maar lopen ook gevaar voor meer risico’s. Daarnaast is er een kleine groep dieren, die voorzichtig is, analyseert en op onderzoek uitgaat. Ze voelen eerder gevaar aan en stellen het belang van de groep voorop. Beide typen dieren samen, zorgen dat de populatie als geheel overleeft. 

Het gevoel van ‘anders zijn’ herken je ook in je werk

Andere behoeften 

Ook in je werk herken je dit gevoel. Het lijkt wel of jij de enige bent die last heeft van het rumoer op kantoor. De telefoontjes en het gepraat van collega’s om je heen, maakt dat je je moeilijk kunt focussen. Een noice-cancelling headphone of oordopjes kan een oplossing zijn. Net zoals een ander een speciale werktafel of -stoel nodig heeft om goed te functioneren, heb jij deze oordopjes nodig. Geef je behoeften aan bij je werkgever. Jij voorkomt hiermee werk gerelateerde klachten en op den duur verzuim.

Of misschien ben jij wel die ene collega die een frisse neus gaat halen tijdens de lunch. Even een moment voor jou alleen, om op adem te komen. Je collega’s zitten samen, maar jij houdt niet van oppervlakkig gepraat. Je verlangt naar een rust- en herstelmoment. Om even af te schakelen van je werk en tot jezelf te komen. Zo kan jij met meer energie in de middag aan het werk. Dit kan leiden tot onbegrip en het missen van aansluiting bij andere werknemers. Maar ook hier geldt, doe wat goed voelt voor jou.

Andere kwaliteiten

Je merkt dat je andere kwaliteiten hebt als werknemer. Je merkt dat jouw ideeën, oplossingen, concepten afwijken van je collega’s.  Vooral bij projecten, vergaderingen, teambespreking ervaar je dit gevoel van ‘anders zijn’. Jij kijkt naar een probleem vanuit een complete aanpak. Dat betekent dat je vanuit diverse invalshoeken het probleem benadert. Je alle kansen én risico’s in beeld brengt en ver vooruitdenkt. Het belang van het team of de organisatie als geheel, stel jij voor op. Daarvoor heb jij wat meer tijd nodig. Je denkt grondig na over een zo goed mogelijke oplossing, voordat je in actie komt. Je collega’s kijken vooral vanuit hun eigen werkveld. Hierdoor ontstaat een gevoel van wederzijds onbegrip. 

Je teamleden ervaren dit als ‘beren op de weg zien’. Ze willen sneller starten, zonder dat alle consequenties weloverwogen zijn. Als hoogsensitieve werknemer voel je niet voldoende erkenning voor je inbreng. Je merkt dat er weinig ruimte is voor je creatieve denkvermogen en ‘out-of-the-box’ denken. Je kunt het vergelijken met de situatie uit de dierenwereld. Juist die kleine groep van andersdenkenden is nodig voor groei en succes op lange termijn. 

Hoe kun je hiermee omgaan? 3 tips 

1. Onderzoek je eigen behoeften

Hsp-ers hebben vaak het idee dat ze door hun gevoeligheid zwakker zijn. Ze passen zich liever aan en doen heel erg hun best om bij de groep te horen. Ze zijn echter niet zwakker, maar hebben andere behoeften om effectief te kunnen functioneren. Onderzoek wat jij nodig hebt in je werk. Kijk zowel naar je werkomgeving als je werk zelf. Waardoor raakt jij overprikkeld? En als je overprikkeld raakt, waar heb je dan behoefte aan? Van welke taken krijg je energie en welke taken kosten je energie. Hoe kan jij herstellen van werkzaamheden die je veel energie kosten of stress opleveren. Ontdek je eigen behoeften en leer hiernaar te luisteren. Geef op je werk aan wat jij nodig hebt om effectief te functioneren. 

2. Accepteer je hooggevoeligheid.

Accepteer dat je écht anders bent. In onze huidige, snelle samenleving is er vooral aandacht voor de meerderheid. Dat betekent aandacht voor competitie, assertiviteit, resultaten, prestaties, eigenbelang. Jij hebt de meest complexe situaties snel door en voelt aan wat er nodig is. Je hecht waarde aan loyaliteit, het belang van de groep, tijd om na te denken en te reflecteren en hebt een sterk rechtvaardigheidsgevoel. Als hoogsensitieve werknemer ben je nu eenmaal in de minderheid. Maar weet ook dat jij niet de enige bent! Er zijn genoeg anderen, die net zo denken en voelen als jij. 

3. Vergroot je eigenwaarde

Hsp-ers hebben vaak een negatieve zelfbeeld. Ze richten de aandacht op de eigen tekortkomingen in vergelijking met anderen. Je voelt je onzeker. Op die manier ervaar je je hoogsensitiviteit als een last. Dit is kenmerkend voor hsp-ers. Door je hoogsensitiviteit beter te begrijpen en jezelf te leren kennen, verandert je zelfbeeld. Je eigenwaarde neemt toe. Zo ontstaat er meer ruimte voor jou om aan te geven wat jij nodig hebt. Ook je vertrouwen in je sensitieve talent en jezelf neemt toe. Daardoor neem je je eigen plek in. Je durft te gaan staan voor wie jij bent en weet verschil te maken in je werk.

Gebruiksaanwijzing

Voel jij je ‘anders’ op je werk? Ervaar je stress, prikkels of vermoeidheid? Heb je het gevoel dat je moet voldoen aan bepaalde verwachtingen of word je niet gezien of gehoord? Jouw hoogsensitiviteit voelt als last en je wilt dit aanpakken? Leer jezelf beter kennen en ontdek je eigen gebruiksaanwijzing. Ik help je met jouw hoogsensitiviteit in kaart te brengen. Dat deel van jezelf te (h)erkennen en te managen. 

Maak nu een afspraak voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek

Wil je meer weten over hoogsensitiviteit? In de week van de hsp zijn er tal van gratis activiteiten te volgen. Ik bied op maandagavond 13 juni een gratis online meditatiemoment voor hsp-ers aan. Aanmelden kan rechtstreeks bij mij of via de website van de weekeindehsp.nl. De hsp week is van 13 juni t/m 19 juni. Zet hem alvast in je agenda.

06 41 73 75 00
[email protected]
www. sylviacoach.nl

Dit vind je ook interessant:

HSP en balans op de werkvloer
HSP en werkgeluk
Belemmerende overtuigingen weerhouden jou van groei

Bron:
Hoogsensitiviteit professioneel gezien, Anneke Tol 2014
Het hoogsensitieve brein, Esther Bergsma 2019

WhatsApp gesprek starten?