Meditatie heeft een positief effect voor hsp-ers

15 januari 2022

Waarom meditatie positief is

Meditatie heeft een positief effect op hsp-ers. Als je hoogsensitief bent sta je meer in verbinding met je omgeving en komen er meer prikkels bij je binnen. In je hoofd vindt een verwerkingsproces plaats dat veel diepgaander is dan de verwerking door iemand die niet hooggevoelig is. Je hoofd is vrijwel continu actief op een intensieve manier. De prikkels die bij je binnenkomen roepen gedachten en emoties bij je op. Je staat daardoor als het ware continu op “aan”.

Meer rust

Meditatie is een manier jezelf even een rustmoment te gunnen. In plaats van met je omgeving bezig te zijn, verplaats je de aandacht naar jezelf en je lichaam. Je neemt even afstand van alles wat er om je heen in je leven gebeurt en focust je op jezelf. Het zorgt dat je je piekergedachten even loslaat en je uit je hoofd komt en meer in je lijf gaat opmerken en voelen.

Meditatie niks voor mij

Ja maar, hoor ik je al zeggen. Als ik ga mediteren komen juist tal van gedachten in mij op, die ik maar moeilijk kan stopzetten. Dit idee over mediteren heb jij niet alleen. Echter tijdens een meditatie komen voortdurend gedachten in je op. En die gedachten mogen er ook zijn. Alleen hoef jij die gedachten en het verhaal dat erbij hoort, niet langer te volgen. Je hoeft je gedachten slechts op te merken, ze voor waar aan te nemen om ze vervolgens even te parkeren. Zo neem jij de regie over je gedachten in plaats dat je gedachten jou doen verzanden in het verhaal dat je jezelf vertelt. Je leert jezelf te trainen om bewust met je gedachten en emoties om te gaan.

Meditatie als uitdaging

Als je begint met mediteren is dit zeker een uitdaging. Je wil gaan mediteren en je gedachten komen bij je naar boven. Je bent vaak streng en kritisch voor jezelf en wil het meteen goed doen. Kwaliteiten van hsp-ers, die het je moeilijk maken om te mediteren. Maar oefening baart kunst. Kies een fijne, rustige plek uit, waar jij even tijd voor jezelf kunt maken, zonder gestoord te worden. Het gaat erom om uit je gedachten te komen en je te verbinden met je lichaam en leert voelen wat er in je omgaat. 

Mediteer op jouw manier

Bovendien hoef je niet op een kussentje te gaan zitten of te gaan liggen op een matje om te mediteren. In stilte mediteren is slecht een van de mogelijkheden. Mediteren kan overal. Gewoon op een stoel gaan zitten met een rechte houding is in het begin wel aan te raden, omdat dan je energie beter door je lichaam stroomt. Maar ook staand een meditatieve oefening doen als je ergens in de rij aan het wachten bent is ook een fijne manier om je aandacht naar je lijf te verplaatsen. Ook als je aan het wandelen bent in de natuur, kun je bewust met je gedachten en emoties omgaan, ze opmerken, accepteren en vervolgens loslaten. 

Geleide meditatie geschikt voor hsp-ers

Hoogsensitieve mensen zijn vaak krachtige beelddenkers. Dit maakt dat ze bij geleide meditaties vaak makkelijk kunnen visualiseren waar de meditatie ze mee naar toe neemt. Ze kunnen zich een goed beeld vormen van hoe iets eruitziet omdat spontaan beelden, vormen of kleuren bij hun opkomen. In je verbeelding kun je alles zijn wat je wilt en het leven leiden dat je wilt. Er zijn geen grenzen of beperkingen. Een levendige voorstelling helpt ze om een situatie te schetsen, een doel te formuleren of zichzelf te positioneren vanuit de eigen kern.

Geleide meditatie om jezelf te beschermen tegen prikkels

Met een geleide meditatie kun je jezelf visualiseren en beschermen tegen prikkels vanuit je omgeving. Door in de meditatie met je energieveld te werken, richt je je aandacht meer op jezelf in plaats van op anderen uit je omgeving. Je versterkt zo je eigen energie en komt meer in je eigen kracht te staan. Dat biedt bescherming voor negatieve energie vanuit je omgeving. Wil jij jezelf bekrachtigen met positieve energie die je beschermt voor diverse prikkels vanuit je omgeving?  Doe dan de geleide lichtmeditatie. Met deze meditatie richt je de aandacht helemaal op jezelf en op jouw energieveld. De lichtmeditatie brengt je terug in het hier en nu. Je zal merken dat jij je na afloop energieker en dichter bij jezelf voelt. Je ervaart meer innerlijke rust en balans.

Meditatie lichtstraal in kleur

Wil jij meer rust en balans in je leven en overprikkeling voorkomen? Neem gerust contact met me op voor meer informatie. Je kunt ook direct een afspraak maken voor een gratis kennismakingsgesprek.

06 41 73 75 00
[email protected]
www.sylviacoach.nl

Deze blogs zijn misschien ook interessant voor jou:
HSP en veel in je hoofd zitten
Emotionele hooggevoeligheid: leer beter omgaan met je emoties
Wil jij van je negatieve gedachten af?

WhatsApp gesprek starten?