Ontdek hoe je spanning in je lichaam kunt voelen

5 mei 2020

Stress momenten

In deze tijd van het Coronavirus hebben we allemaal zo nu en dan te maken met momenten van stress. Tijdens je werk als zorgverlener waar nu extra veel van je gevraagd wordt. Of bij het online werken vanuit huis dat niet altijd vlekkeloos verloopt. Zeker als ook andere gezinsleden vanuit huis werken of online onderwijs volgen. En misschien zit je nu wel zonder werk thuis en heb je moeite om je dag door te komen en er een invulling aan te geven. Spanning en stress liggen op de loer.

Vatbaar voor stress

Maar niet iedereen is even vatbaar voor stress. Wat voor de ene persoon stress en slapeloze nachten oplevert, daar ligt de ander geen minuut wakker van. Wat de een als een uitdaging ziet, is voor de ander aanleiding om een burn-out op te lopen. Het is dus niet zozeer de situatie die bepaald of iemand stress ervaart, maar hoe iemand deze situatie ziet en de manier hoe met deze situatie om wordt gegaan.

Bekende stressplekken in het lichaam

Iedereen ervaart stress op een andere manier. Ook de spanning in het lichaam die bij stress ervaren wordt, is bij iedereen verschillend. Al zijn er wel plekken in het lichaam aan te wijzen, waar deze stress vaak tot uiting komt. Zo ervaren mensen vaak spanning in de volgende lichaamsdelen: hoofd, nek- en schouders, midden- en onderrug, knieën, buik, kaken, ogen en wenkbrauwen.

Waar houd jij stress vast in je lichaam?

Als je je bewust bent, dat je in bepaalde gebieden in je lichaam spanning voelt, kun je er wat aan doen. De eerste stap is echter het op te merken en je ervan bewust te worden. Dit is vaak moeilijk omdat je gewend bent als maar door te gaan en geen aandacht te besteden aan je lichaam en hoe je je voelt. Eventuele klachten neem je voor lief en zolang het gaat, blijft je ook doorgaan. Veel mensen hebben niet eens door dat zich ergens spanning opstapelt en zich vast zet in het lichaam.
Maar als je aandacht aan je lichaam besteedt en luistert naar de seinen die het je geeft, dan voel je tijdig aan dat er in een bepaald deel in je lichaam spanning is en kun je tijdig maatregelen nemen.

Bodyscan: oefening om stress in je lichaam te leren voelen

Een mooie oefening om zelf te achterhalen of er plekken in je lichaam zijn met veel stress of spanning, is de bodyscan. Stap voor stap ga je in gedachten je lichaam af om te onderzoeken hoe het lichaam aanvoelt. Je neemt elk lichaamsdeel waar en ervaart hoe het op dat moment is. Je maakt als het ware een scan van je lichaam. Door dit met regelmaat te doen, ontstaat een beter bewustzijn van de gevoelens en sensaties in je lichaam. Dit kan leiden tot een beter vermogen om vast te stellen of er stress, spanning, pijn of andere klachten in je lichaam zijn.

“Take care of your body.
It’s the only place you have to live”

Bewust je lichaam onderzoeken op stress

Tijdens de bodyscan scan je achtereenvolgens je lichaamsdelen. Je start bij je voeten. Via je benen, billen, buik, borst, rug, schouders, armen, handen, nek, gezicht doorloop je je lichaam en eindig je bij je hoofd. Je kunt een aantal gevoelens beleven, van warmte tot kou, van spanning tot een zwaar gevoel,  misschien ervaar je een licht gevoel of juist geen gevoel. Ook tintelingen en prikkels komen voor.  Het is allemaal goed wat je voelt en het doel van de bodyscan is niet om iets te veranderen, maar om te voelen wat er is op dit moment. Dus neem gewoon waar wat er is.

Merk gedachten slechts op

Je zult ook merken dat je drukke gedachten regelmatig ergens anders heen gaan. Dat is niet erg. Wanneer je je realiseert dat je met je gedachten elders bent, breng je jouw aandacht rustig terug naar je lichaam. Zie je gedachten maar als wolken die voorbij drijven. Merk je gedachten slechts op en laat ze gaan. Ga er vooral niet in mee.

Deze oefening is niet alleen geschikt om je lichaam te onderzoeken op stress en pijnplekken, maar zorgt ook voor een algehele ontspanning. Het is daarom ook fijn om deze meditatie voor het slapen gaan uit te voeren.

Interesse om te mediteren? Om door middel van meditatieve oefeningen spanning los te laten, meer innerlijke rust te ervaren en dichter bij jezelf te komen? Laat je mailadres achter en ontvang een extra gratis meditatie.

0641737500
info@sylviacoach.nl
www.sylviacoach.nl

Open chat
WhatsApp gesprek starten?