Stress coaching

krijg stress weer onder controle door meer tijd voor jezelf te nemen. ken je eigen grenzen.

Wat is stress?

Stress, wie kent en ervaart het niet? Allemaal komen we wel eens in een situatie van stress terecht. Je voelt je opgejaagd.  Je reageert op iets of iemand op een manier waar je achteraf niet zo blij mee bent. Je bent op een plek uit verplichting. Je liever iets anders gedaan en met je hoofd ben je er niet bij. Het gebeurt ons allemaal. En natuurlijk kan dat een keer gebeuren, maar als je dat regelmatig overkomt,  kun je jezelf afvragen of je niet te veel stress ervaart

Stress is niet anders dan druk of spanning. Of stress schadelijk is hangt af van hoeveel belasting iemand aan kan. Zo ervaart iedereen stress en spanning in andere situaties.

Kortdurende stress maakt je alert, zorgt dat je snel en accuraat reageert en is positief. Zo helpt stress je op je werk te presteren. Je komt in actie.

Langdurende stress daarentegen is op den duur niet goed voor je gezondheid. Als de stress lang duurt, is er meer tijd nodig om te herstellen. Ditzelfde geldt voor een hevige stressreactie: hoe heviger de reactie, hoe meer tijd je nodig hebt voor herstel. Als de hersteltijd te kort of onvoldoende aanwezig is, is er sprake van ongezonde stress. Probeer daarom langdurige stress onder controle te krijgen.

Hierbij zou je coaching kunnen overwegen, lees de 7 tips om zelf beter met stress om te kunnen gaan. 

7 tips om beter met stress om te gaan

1. Positief blijven

Positieve gedachten helpen om de stress niet de overhand te laten krijgen. Richt de aandacht op iets fijns.  Iets wat je hebt meegemaakt of binnenkort gaat meemaken. Door je aandacht te verschuiven naar positieve gedachten, is je stress van korte duur.

Kijk in gedachten eens naar je zelf en zie de humor in van een situatie. Dat maakt het luchtig, geeft er een positieve draai aan en doet je ontspannen op dat moment.

2. Let op jouw ademhaling

Door een aantal minuten alleen maar op je ademhaling te letten, focus je je maar op een ding en dat is je ademhaling. Je hebt geen tijd om aan andere dingen te denken. Zo leer je je hersenen helemaal te focussen op een ding. Als er gedachten in je opkomen, laat ze komen en laat ze weer verdwijnen bij een uitademing. Gedachten komen en gaan, maar ga er niet in mee.

Als je dit vaker een aantal minuten doet, gaat het steeds makkelijker om opkomende negatieve gedachten te laten gaan.

3. Focus op het hier en nu

Waar zit je met je aandacht? Ben je met je gedachten, bij waar je mee bezig bent of zijn je gedachten ergens anders. Denk je aan wat je gisteren hebt meegemaakt of denk je al aan de taken die je morgen allemaal moet doen.

Hoe meer je met je gedachten bij je werk bent, dat je op dit moment doet, hoe minder stress je ervaart.

4. Verander de situatie of ga er anders mee om

Soms heb je geen invloed op de situatie waar je in zit. Als je toch deze situatie blijft proberen te veranderen of mensen om je heen probeert te veranderen, kost dat veel moeite en energie. Veelal levert het weinig of niets op, of is de verandering slechts van korte duur.

Richt je aandacht op waar je wel invloed op hebt en waar je wel iets kunt betekenen. En probeer anders, op een meer positieve manier te kijken naar de situatie waar je geen invloed op hebt.

5. Neem tijd voor jezelf

Zorg  niet dat je de hele dag en week beschikbaar bent voor je werk, familie en andere verplichtingen. Plan regelmatig tijd in voor jezelf. De telefoon, computer laat je daarbij offline staan. Dan kan je lichaam en geest even tot rust komen en zich weer opladen met nieuwe energie. Een energetische massage kan hierbij helpen.

6. Doe een stapje terug

Het tempo waarmee we de hele dag bezig zijn is hoog. Doe eens rustig aan. Als je langzamer leeft heb je meer aandacht voor het moment. Dit komt omdat je je minder hoeft te haasten.  Je kunt hier rekening mee houden bij het maken van je afspraken.

Plan ze wat ruimer, zodat je af en toe even op adem kunt komen, voordat je aan je nieuwe taak begint. En onderweg naar een nieuwe afspraak , kun je wat rustiger rijden en hoef je niet zo op de snelheid te letten.

6. Ontspanning

Niks is zo fijn om spanning uit je spieren weg te masseren. Je hoeft even helemaal niets, je kunt je lichaam overgeven aan de handen van de massage therapeut. Niet alleen je lijf is na afloop ontspannen, ook mentaal heb je een moment van rust kunnen ervaren.

“The best time to relax is
when you don't have time for it.”

Hoe kun je beter met stress omgaan?

Iedereen ervaart stress op een andere manier. Ook de spanning in het lichaam die bij stress ervaren wordt, is bij iedereen verschillend. Al zijn er wel plekken in het lichaam aan te wijzen, waar deze stress vaak tot uiting komt. Zo ervaren mensen vaak spanning in de volgende lichaamsdelen: hoofd, nek- en schouders, midden- en onderrug, knieën, buik, kaken, ogen en wenkbrauwen.Als je je bewust bent, dat je in bepaalde gebieden in je lichaam spanning voelt, kun je er wat aan doen. De eerste stap is echter het op te merken en je ervan bewust te worden. Dit is vaak moeilijk omdat je gewend bent als maar door te gaan en geen aandacht te besteden aan je lichaam en hoe je je voelt. Zodra je een coach inschakelt, krijg je hulp om bewust te worden van stress. Zodra je die bewustwording krijgt, is het makkelijker om de stress bij de oorzaak aan te pakken. Neem gewoon eens contact met mij op voor een gratis kennismakingsgesprek.

Open chat
WhatsApp gesprek starten?