Stress coaching

krijg stress weer onder controle door meer tijd voor jezelf te nemen. ken je eigen grenzen.

Wat is stress?

Stress, wie kent en ervaart het niet? Allemaal komen we wel eens in een situatie van stress terecht. Je voelt je opgejaagd.  Je reageert op iets of iemand op een manier waar je achteraf niet zo blij mee bent. Je bent op een plek uit verplichting. Je liever iets anders gedaan en met je hoofd ben je er niet bij. Het gebeurt ons allemaal. En natuurlijk kan dat een keer gebeuren, maar als je dat regelmatig overkomt,  kun je jezelf afvragen of je niet te veel stress ervaart

Stress is niet anders dan druk of spanning. Of stress schadelijk is hangt af van hoeveel belasting iemand aan kan. Zo ervaart iedereen stress en spanning in andere situaties.

Kortdurende stress maakt je alert, zorgt dat je snel en accuraat reageert en is positief. Zo helpt stress je op je werk te presteren. Je komt in actie.

Langdurende stress daarentegen is op den duur niet goed voor je gezondheid. Als de stress lang duurt, is er meer tijd nodig om te herstellen. Ditzelfde geldt voor een hevige stressreactie: hoe heviger de reactie, hoe meer tijd je nodig hebt voor herstel. Als de hersteltijd te kort of onvoldoende aanwezig is, is er sprake van ongezonde stress. Probeer daarom langdurige stress onder controle te krijgen.

Hierbij zou je coaching kunnen overwegen, lees de 7 tips om zelf beter met stress om te kunnen gaan. 

7 tips om beter met stress om te gaan

“The best time to relax is
when you don't have time for it.”

Hoe kun je beter met stress omgaan?

Iedereen ervaart stress op een andere manier. Ook de spanning in het lichaam die bij stress ervaren wordt, is bij iedereen verschillend. Al zijn er wel plekken in het lichaam aan te wijzen, waar deze stress vaak tot uiting komt. Zo ervaren mensen vaak spanning in de volgende lichaamsdelen: hoofd, nek- en schouders, midden- en onderrug, knieën, buik, kaken, ogen en wenkbrauwen.Als je je bewust bent, dat je in bepaalde gebieden in je lichaam spanning voelt, kun je er wat aan doen. De eerste stap is echter het op te merken en je ervan bewust te worden. Dit is vaak moeilijk omdat je gewend bent als maar door te gaan en geen aandacht te besteden aan je lichaam en hoe je je voelt. Zodra je een coach inschakelt, krijg je hulp om bewust te worden van stress. Zodra je die bewustwording krijgt, is het makkelijker om de stress bij de oorzaak aan te pakken. Neem gewoon eens contact met mij op voor een gratis kennismakingsgesprek.

Open chat
WhatsApp gesprek starten?