Uit de praktijk: Ik ben hoogsensitief, wat nu?

5 juni 2021

Je bent hoogsensitief: wat nu?

Als je pas ontdekt dat je hoogsensitief bent, is het niet vreemd dat er allemaal vragen naar boven komen. Je hebt misschien net een hsp test gedaan of een artikel of boek over hooggevoeligheid gelezen. Je herkent je in een over groot deel van de genoemde kenmerken van hoogsensitiviteit en wat je leest is op jou van toepassing. Dus ja, je bent zeer waarschijnlijk hoogsensitief, wat nu?

Emotionele reacties

Er zijn diverse reacties die ik van mijn cliënten hoor als ze ontdekken dat ze hoogsensitief zijn. Voor de een is het een opluchting en voor de ander kan het een schok zijn. Er komen vaak emoties naar boven als: boosheid, verdriet, pijn door confrontatie, blijdschap en trots. Het moment van de ontdekking tot het moment dat je voelt dat je je hoogsensitiviteit als kracht inzet in je leven, kun je zien als een proces dat je doorloopt.

Confrontatie

In de praktijk kwam een client, die wist dat hij waarschijnlijk hoogsensitief is. Hij vond het heel confronterend om de test in te vullen. Het bezorgde hem een gevoel van verdriet, omdat hij besefte wat hij de afgelopen jaren had meegemaakt en hoe zijn hoogsensitiviteit hierin voor problemen en klachten had gezorgd. Als ik mijzelf beter had gekend en meer kennis over mijn eigen hooggevoeligheid had gehad en wist om hier beter mee om te gaan, had het niet zo’n worsteling hoeven zijn. Wat nu te doen?

In de weerstand

Het kan zijn dat je in het begin weerstand voelt en je je slachtoffer voelt. Je bent wellicht boos op je omgeving, omdat je je al die tijd niet begrepen hebt gevoeld. Of juist boos op jezelf, omdat je je continu hebt aangepast om erbij te willen horen of gezien te worden. Het erkennen van je hoogsensitiviteit vraagt wat tijd. Als je na een tijdje niet langer de nadelen en lasten ziet, maar ook de voordelen ontstaat er meer ruimte voor opluchting en ga je jouw hoogsenstiviteit accepteren en kun je er beter mee leren omgaan.

Opluchting

Een andere cliënt was juist heel opgelucht. Zij had al een tijdje een vermoeden dat ze hooggevoelig is en deze uitgebreide test en analyse zorgden voor een stukje bevestiging waar zij naar op zoek was. Het werd voor haar duidelijk waarom zij zich anders voelt dan anderen. Maar dat is natuurlijk niet vreemd als slecht 20% hoogsensitief is van alle mensen en de samenleving grotendeels gericht op de andere 80% niet-hoogsensitieve mensen. Het verklaarde voor haar waarom ze zich vaak onzeker had gevoeld, ze last had van een lage eigenwaarde en moeite had om haar energie te bewaken.

Bereidheid tot verandering

Zij wilde deze karaktereigenschap positief benaderen, omdat zij al eerder had gemerkt dat juist haar ‘anders zijn’ haar ook al veel had opgeleverd in haar werk. Haar omgeving zag vaak haar kwaliteiten zoals haar sterk intuïtief vermogen, het denken in creatieve oplossingen, loyaliteit en oog hebben voor het belang van de groep op haar werk. Echter zij zelf had te vaak de focus op de minpunten van haar hoogsensitiviteit gelegd. Zij zag het als een uitdaging om bewuster de focus te gaan leggen op haar positieve kwaliteiten en deze meer in te zetten.

“Het mooiste wat je kunt worden is jezelf”

Van ontdekking naar acceptatie

Ben je je pas bewust van je hoogsensitiviteit of weet je het al een tijdje en heb je er zo af en toe last van? Het maakt niet uit in welke fase je zit voor het starten van een hsp-coachtraject. De fase van ontdekken gaat gepaard vaak gepaard met diverse emoties. Vervolgens komt de acceptatiefase. In deze fase ben je gewend geraakt aan het idee dat je hoogsensitief bent. Je accepteert dat je nu eenmaal bent zoals je bent en dat is okay.

Oriëntatie: wie ben ik als hsp

Vervolgens kan je gaan onderzoeken wat je hoogsensitiviteit met je doet en wat het voor je betekent. Hoe kan je beter omgaan met je hoogsensitiviteit op je werk, je relatie en je gezin. Welke prikkels ervaar je? Waardoor raak je emotioneel uit balans? Hoe zit het met je energie? Wat zijn je kwaliteiten en je valkuilen? Je oriënteert je op jezelf en leert jezelf als hoogsensitieve persoon beter kennen. Je maakt je minder druk van wat de omgeving van je vindt en je voelt je emotioneel en energetisch stabieler.

Actief met je hoogsensitiviteit omgaan

De last die je wellicht eerder in je proces van hoogsensitiviteit ervaarde is minder geworden. Je bent je bewust van je hoogsensitiviteit en weet hier op een positieve en opbouwende manier mee om te gaan. Je wendt ook steeds vaker je positieve kwaliteiten en talenten aan en zet ze in als je kracht. Dit doe je in je werk en privéleven. Natuurlijk raak je nog wel eens overprikkeld of heb je moeite met energetisch je grens aan te geven. Je hebt echter wel de tools in handen om hier beter mee om te gaan. In de laatste fase van je proces, is je hooggevoeligheid geïntegreerd in je leven en ga je hier op een actieve en positieve manier mee om.

Wil jij dat jouw hooggevoeligheid een plek geven in je leven? Maak nu een afspraak voor een gratis kennismakingsgesprek.

Of mail, bel of app naar:
Sylvia Caubergh
06 41 73 75 00
info@sylviacoch.nl
www.sylviacoach.nl

Open chat
WhatsApp gesprek starten?